EL SO DIGITAL: AUDACITYEl so és la sensació per la qual percebem els canvis de pressió i densitat de l'aire que es transmeten en forma de vibracions. Els aparells digitals poden treballar únicament amb seqüències de xifres numèriques. Si volem treballar el so amb l'ordinador ens caldrà obtenir una representació numèrica d'aquestes vibracions.
Primer cal convertir les vibracions de l'aire en oscil·lacions d'un corrent elèctric. D'això se n'encarreguen els micròfons i altres aparells similars. La imatge que veiem en un oscil·loscopi connectat a un micròfon és una analogia dels canvis que el so provoca en la pressió de l'aire al llarg del temps. També rep el nom de representació analògica.
L'Audacity és un programa de codi obert. Això significa que es pot descarregar lliurement d'internet, i que el seu codi font està disponible per a tothom que vulgui consultar-lo, modificar-lo o distribuir-lo, sempre que es respectin certes condicions expressades a la llicència d'ús. Amb els programes de codi obert es defensa la idea de que el treball cooperatiu pot servir per a generar projectes de qualitat.
L'Audacity és un editor de so digital multipistes. En posar-lo en marxa observarem tres barres d'eines i una barra d'estat:
Barra d'eines de control:
Barra d'eines del mesclador:
Barra d'eines d'edició:
Si deixeu el cursor damunt de cada un dels botons i controls us apareixerà una etiqueta amb una breu descripció de la seva funció.
L'audacity treballa amb pistes, que es representen en forma de finestres horitzontals que es van col·locant una damunt de l'altra. Per crear una pista hem de fer un enregistrament.
Ara es tractaria d'anar provant alguns efectes que ofereix el programa, seguint aquest procés:
Seleccionar tota la pista
Aplicar l'efecte
Escoltar com sona
Desfer l'efecte (botó Desfés o menú Edita - Desfés)
Tornar al punt 1
Aquests són els efectes que caldria provar:
Amplifica
El mateix efecte serveix per amplificar o reduir el volum de la zona seleccionada. Comproveu què passa quan es desmarca l'opció que en limita l'abast.
BassBoost
Aquest efecte accentua tots els harmònics que estiguin per sota d'una determinada freqüència.
Canvia el tempo
Permet accelerar o frenar la velocitat d'interpretació d'una peça sense canviar-ne el to. Resulta molt útil quan es vol fer coincidir la durada d'un enregistrament amb la d'un vídeo.
Canvia el to
Aquest és un dels efectes més espectaculars: permet transportar la peça a una tonalitat més aguda o més greu sense canviar-li el tempo.
Canvia la velocitat
Ofereix un efecte similar al que es produeix quan canvia la velocitat de gir d'un tocadiscs.
Marxa enrera
Inverteix l'ordre de reproducció de les mostres, com si es fes girar el plat d'un tocadiscs en sentit invers.
Normalitza
Aquest és un efecte que resulta molt útil després de fer un enregistrament. S'augmenta o es redueix el volum uniformement a tot l'enregistrament, de manera que el valor mitjà tingui una intensitat de -3Db, que es considera un valor estàndard.
Phaser i Wahwah
Aquests efectes ens permeten obtenir sons que semblen sortits d'una pel·lícula de ciència ficció.
Extret de mòdul xtec
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada